
4

Broadcasting was the first sector to change in the new South Africa. The reason 
was that negotiators wanted the first democratic election covered fairly. Reflecting 
the dynamic of the constitutional negotiations, the ANC had an interest in ending 
an apartheid propaganda machine – the South African Broadcasting Corporation 
(SABC) – while the Nationalist government wanted to establish a regime that 
would give them coverage once out of power. The change started in the days of the 
constitutional negotiations at CODESA, with the appointment of a new SABC 
board in 1993.

For those of us with a long association with Namibia, it was painful to watch 
the South West African Broadcasting Corporation’s coverage of that country’s 
first democratic election in 1990. It was not that Swapo’s victory was likely to be 
prevented by propaganda. Swapo’s victory was even more assured than the ANC’s 
in neighbouring South Africa four years later: no, it was about the quality of the 
new democracy, of citizens’ participation, in becoming informed voters evaluating 
electoral choices. Instead, SWABC’s references to the slow-moving lines of patient 
would-be voters over villages and hills were treated more like an alien intrusion on 
the white body politic than the lifeblood of the country’s future. In South Africa it 
had to be different.

However, it was an accident of history that South Africa was going through its 
dramatic, relatively peaceful political revolution just as a technological revolution was 
sweeping the global industry: broadcasting was converging with telecommunications 
and computers in ways that were changing the world economy. In 1994, most 
readers of this journal received their phonecalls from a cable, and their radio and 
TV from the air. Today, the reverse might just as easily be the case. 

Managing these to advance the information economy is a regulator’s business. For 
us to capitalise on information, regarded as the oil of the economy of the 1990s, 

Reflections of a 
Broadcast Regulator  
in Democratic  
South Africa
In the short-lived history of the Independent Broadcasting Authority 
(1994-2000) its achievements were little appreciated, nor were the 
lessons from its scandals learnt. As a result, corruption scandals came to 
be repeated on a much larger scale at the higher levels of government, and 
the lessons for building the all-important Information Economy were 
not applied. Had they been heeded, thousands of good jobs would have 
been created, and corruption would have been lessened.

John Matisonn was 
Rand Daily Mail political 
reporter and Washington 
correspondent, won a 
National Association of 
Black Journalists Award 
for broadcasts for National 
Public Radio in the 
US, and was executive 
editor of SABC radio 
for the 1994 elections. 
He was an Independent 
Broadcasting Authority 
councillor from 1994-
1998 and editorial 
director of THISDAY, a 
quality national daily. He 
has been Chairperson 
of the Electoral 
Media Commission in 
Afghanistan under the 
United Nations, and 
Acting Project Coordinator 
of the UN’s Afghanistan 
electoral project. A 
former William F Benton 
Fellow at the University 
of Chicago, he has been 
published in the New York 
Times, Washington Post, 
Financial Times and The 
Observer, among others, 
and correspondent on 
two PBS FRONTLINE 
documentaries. 



5

Reflections of a  broadcast regulator in  democratic South Africa

required policies that understood and responded to this convergence of delivery 
systems. We didn’t know that the billions sloshing around the world and available 
to us in South Africa in the wake of our “miracle” would hit a brick wall when the 
Dotcom boom turned into the Dotcom crash in 2000. But when the crash came 
and the funds dried up, almost none of it was on our shores.

South Africa’s Broadcasting Beginnings
Thanks to the Nationalist government, South African broadcasting and 
telecommunications were backward in ways almost incomprehensible in developed 
economies. 

One fact stands out: South Africans first saw 
television test broadcasts in 1929, in both Cape Town 
and Johannesburg. After the interruption of World 
War II, mass implementation worldwide began at the 
end of the 1940s, but it would be 1976 before Pretoria 
would risk its polluting effects here. So in 1994, South 
African TV had missed the boat not only because it 
was highly propagandist, but also because it was only 
18 years old. An accurate cliché applying to the future 
success of competing multimedia is that “content is 
king” – the money follows the programming material. But we had not built the 
skills to take advantage of it. It was true that M-Net was building a great business 
supplying satellite television in Africa and elsewhere, but it was almost entirely 
based on its Hollywood product.

The first permanent radio stations were established in 1923: in Johannesburg, run by 
the Associated Scientific and Technical Societies of South Africa; in Cape Town by 
the local publicity association; and in Durban by the city council. Funded entirely 
by licence fees from set owners, it took three years to run out of money. After a brief 
closure, they were re-launched by the Bronx-born industrialist I W Schlesinger as 
a hybrid of the American and British models: with twin revenue streams, from 
advertising and licence fees. Prime Minister General JB Hertzog signed the death 
warrant for the commercial model when he brought out the legendary BBC founder, 
Lord John Reith, to recommend changes. 

Unsurprisingly, Reith proposed something like the BBC, though he had met enough 
local white leaders to know that not all of the local establishment supported the 
Reithian public broadcasting model of information, education and entertainment 
within the British empire. Hitler and Mussolini were both in office and growing in 
power in Europe. One of their supporters, then South African Defence Minister 
Oswald Pirow, made no secret that he wanted the future SABC for its propaganda 
possibilities. “He would like to see something approaching Nazi rule,” Reith told 
his diary after his meeting with Pirow, “and would then hope to use broadcasting 
as an adjunct thereto.”

Pre-1994: Preparing for democracy
By the time the new South Africa’s founding fathers and mothers got to broadcasting, 
change to the propagandised SABC’s news and current affairs output was in its 
infancy. But the “independent homeland” myth had poked a hole in its impact: 
Radio 702, particularly, nominally registered in Bophuthatswana, was broadcasting 

Hitler and Mussolini were both in office 
and growing in power in Europe. One 
of their supporters, then South African 
Defence Minister Oswald Pirow, made 
no secret that he wanted the future 
SABC for its propaganda possibilities.



6

john matisonn

talk radio on which ex-soldiers of Umkhonto we 
Sizwe and the South African Defence Force were 
engaging vigorously and frankly with each other, 
before an audience including Johannesburg and much 
of its surrounding areas. And because 702 is broadcast 
on medium wave, unusually in South Africa, its night-
time talk shows can be heard in most of the country.

The IBA Act was passed in September 1993 and the 
new council was chosen by a panel representing all 
political parties under the chair of a non-partisan 
media lawyer. The independence of the council was 
protected by Section 192 of the Constitution, as one 
of the “Chapter Nine” bodies ensured independence 
to fulfil their role in strengthening democracy.

With only two staffers, seconded from the Department 
of Home Affairs, we had to build the IBA from 
scratch, while dealing with demands from community 
and commercial would-be broadcasters, as well as 
some already pirating, to open the airwaves and meet 
the promise of the new democracy. 

Post-1994: Let 100 Flowers Bloom?
Regulation should be targeted and minimal: decide 
precisely what you need to achieve, then give people 
the maximum freedom to decide how they want to 
achieve it for their own ends as well as for the public 
interest by the totality of the resulting spectrum of 
programming.

Obviously, this requires marrying free expression 
and creativity with regulatory direction. A regulator’s 
biggest danger is “Christmas tree regulation” – adding 
regulations to satisfy every lobby group until being 
a broadcaster becomes a nightmare of red tape with 
resultant interference with creativity and success.

The IBA Act had a long list of objectives which we 
were expected to achieve. I summarised them into four: 
promote diverse ownership, historically disadvantaged 
ownership, diverse programming content, and South 
African content. Achieving these would foster free 
expression as well as the creative arts and economic 
development.

Regulators have considerable leeway and therefore 
power. This was not widely understood in 1994, and 
it was likely that as that knowledge spread, so political 
and commercial pressures on us would grow, slowing 
down delivery. We had to move fast. 

The officials proposed we continue an existing 
moratorium on granting new licences for at least a year, 
while we got organised. I proposed the opposite, that 
we licence as many community radio stations as soon 
as possible, while setting up the rest of our work. This 
was agreed, though it required leaping a further hurdle, 
in that the Act blocked new permanent licences until 
a major inquiry was conducted into the protection and 
viability of the public broadcasting system. We used 

The decisions were: that the SABC board 
and CEO be replaced; the new board to 
be independent unlike the old; and that 
an Independent Broadcasting Authority 
to licence and regulate broadcasting 
in the public interest be set up, to 
replace the secretive and obstructionist 
Postmaster-General ’s office.

Numerous civil society groups became involved in the 
push for a fairer system, many under the Campaign 
for Independent Broadcasting. In February 1992 all 
affected sectors, old and new, came to a conference, 
“Free. Fair and Open”, at which some principles were 
thrashed out. I returned briefly from the University of 
Chicago, where I was a William F. Benton Fellow in 
Broadcast Journalism, to chair it. Both the ANC and 
the NP were represented, and moves to implement its 
proposals were soon under way. 

The decisions were that the SABC board and CEO 
be replaced; the new board to be independent unlike 
the old; and that an Independent Broadcasting 
Authority to licence and regulate broadcasting in the 
public interest be set up to replace the secretive and 
obstructionist Postmaster-General’s office.

CODESA set up a panel of jurists to choose the new 
board. Under the CODESA arrangement, President 
FW de Klerk was expected to appoint the board as 
recommended, but an outcry arose from the right 
because the chosen chair, Professor Njabulo Ndebele, 
a distinguished scholar and author, was “not bilingual.” 
That meant he spoke a number of European and 
African languages, but Afrikaans was not among them. 
De Klerk arbitrarily replaced him with Dr Frederik 
Van Zyl Slabbert, with Dr Ivy Matsepe-Casiburri, a 
former Freestater and therefore “bilingual”, as deputy. 
This hybrid lasted two months, before Slabbert was 
pressured to resign by his board colleagues, giving 
Matsepe-Casiburri her big break.



7

Reflections of a  broadcast regulator in  democratic South Africa

a loophole, saying temporary licences could still be granted, stretching the word 
“temporary” as far as we thought we decently could, to a year. 

That mechanism enabled us to licence 82 stations quite quickly. All were community 
radio licences. The Act provided for three kinds of licence – public, private and 
community. The loophole only applied to community. In less than a year, stations 
started going on the air not only in the 11 official languages, but in communities in 
high-population, underserved, sprawling townships like Botshabelo and Winterveldt 
which had an alternative to the SABC station in their home languages. There were 
Chinese, Greek, Portuguese stations, and some programming in Urdu, Tamil, 
Gujurati and Arabic. 

At the same time, we began the triple inquiry – required by the Act – into the 
protection and viability of the public broadcaster, local content and cross media 
ownership regulations. 

Local Content
There were two opposing positions on local content, 
exemplified on one side by broadcasters who wanted 
a zero local content requirement, with talk of “the 
democracy of the dial” and interference in the free 
market. If viewers and listeners want local content, 
the market will provide it. On the other side, local 
musicians demanded up to 100% of music on radio 
to be South African. Why should South Africa be 
infiltrated and dominated by American culture? 

What was the right balance between freedom of choice, commercial viability 
and ensuring local culture had a shot at gaining audience? Plenty of research and 
witnesses from Australia and other countries that had such rules demonstrated 
a number of points. First, South Africans, like citizens of other countries, want 
content from their own culture. They love plenty of it. But the broadcaster pays one 
twentieth of the cost for an American sitcom, which has already met its costs in 
its own market. So, even though South African audiences for local programming 
are often higher than for Hollywood material, the broadcaster has no incentive to 
provide it. Cheap and culturally transposed wins the day. 

On radio, the disparity in practice was even less defensible. On state-owned, SABC-
run Radio 5, the country’s biggest “commercial” (in content and revenue) station, 
less than one percent of output was local. It was laziness as much as anything. And 
perhaps – given that the vast majority were excluded from the vote – being out of 
touch with their listeners. 

Based on the research and foreign example, we set the local content for music 
stations at 20%, during the 18 hours of major listening time. The decision was based 
partly on the fact that South Africa has a music culture. If we were all tone-deaf, no 
regulation in the world would have worked. But 20% was entirely doable. 

We had fears that there could be exceptions. What about classical music stations? 
How many eighteenth century composers would we find in the Karoo? An 
exception was provided for. A station could apply for exemption if its circumstances 
warranted it. In the event, we needn’t have worried. The Act provided a definition of 
local content that took account of whether the musicians were South African and 

First, South Africans, like citizens of 
other countries, want content from their 
own culture. They love plenty of it. But 
the broadcaster pays one twentieth of the 
cost for an American sitcom, which has 
already met its costs in its own market.



8

john matisonn

if it was recorded in South Africa. In that way, local orchestras have been promoted 
on air and, in the time I was involved, no station even applied for exemption. They 
were enthusiastic about the local scene. It brought the music, and their stations, to 
life and in touch with their communities. We now hear Xhosa opera. And 80% of 
airtime on the classical stations is filled with Barenboim and Menuhin and Mehta 
and their peers.

This decision, regarding music, is probably one of the IBA’s most spectacular, 
unsung successes. It’s hard to imagine the international prominence of groups like 
Freshly Ground, Die Antwoord and many others, without it. Music that took off 
could not have been contemplated by the regulator, but it didn’t try to. Local kwaito 
music, not heard of when we started, spread beyond our borders, starting at YFM 
in Johannesburg, and African gospel and something called “white Rock” took off 
with a bang too. Growth of the music industry has been strong and steady in the 
years since. Countries like Zaire, home to wonderful local music, were running 
all American music on their stations. Kwaito had a better chance in Zaire than 

Zairean (now Congolese) music! I firmly support a 
local content rule in Congo.

For TV, various formulae were set, but the results have 
been erratic. The sector is so heavily dependent on the 
SABC’s mismanaged and sickly financial position 
that each SABC cold causes pneumonia in parts of 
the local producer sector. 

Breaking the SABC monopoly 
Local content was just one piece of the complete ecology we needed to facilitate. 
The future of public broadcasting was critical to the whole picture. At one extreme 
is the American system, built entirely commercially. In the early days of radio, 
the US, with its rhetorical commitment to a pure free market, even tried letting 
broadcasters on air without a regulator at all. The result: bigger stations, with 
stronger transmitters, deliberately drowned out their weaker competitors on the 
same frequencies. Often, this was part of a battle between two rival, highly partisan 
pastors of different Christian denominations or factions. As a result, what became 
the Federal Communications Commission was established. But its free market 
philosophy kept its role very limited, until the advent of President Reagan, when its 
impact on fairness almost entirely disappeared. 

There are public broadcasting services in the US – National Public Radio and 
the Public Broadcasting Service (television). They were only established in the 
early 70s, are much-loved by a sizeable minority of the national audience, and are 
under constant threat of axing each time conservative Republicans gain political 
ascendance in Washington. 

Meanwhile, the Reagan administration’s relaxation of the limited fairness 
requirements of the FCC in the 1980s opened the way to rightwing shock-jocks 
like Rush Limbaugh, who cobbled together morning drive-time radio outlets to 
form a powerful voice that promiscuously confuses news and comment, no longer 
restrained by the requirement to give opponents an equal say in news programming. 
It is cheap content – a single voice is the “news” and the entertainment! In the 1990s, 
Rupert Murdoch gave Limbaugh company on television, when he established the 
fourth terrestrial television network, Fox. The absence of the fairness doctrine has 

Local content was just one piece of the 
complete ecology we needed to facilitate. 
The future of public broadcasting was 
critical to the whole picture. At one 
extreme is the American system, built 
entirely commercially.



9

Reflections of a  broadcast regulator in  democratic South Africa

left him free to hire lopsidedly, Republican presidential candidates from the right 
wing of the party, like former House of Representatives Speaker Newt Gingrich 
and former Governors Sarah Palin and Mike Huckerbee, with only an occasional 
minor league Democrat for “balance.”

We didn’t want that. Most other developed economies, which had started with only 
a government-owned broadcaster had, by 1994, regulated broadcasting to achieve 
national objectives that kept a public broadcaster while adding commercial broadcasters 
to the mix, providing programming they did better than their public counterparts.

But achieving a healthy balance is difficult. On radio, the first round of 82 community 
stations took us quite a long way. The first station licenced was, symbolically, Radio 
Maritzburg, home of terrible violence pre-1994. The station’s movers and shakers 
were Christian, Hindu, local community leaders, all races. The stations accumulated: 
Muslim, Christian, non-religious, left wing, white right, grassroots communities, 
gospel, music-obsessed, universities.

Reith’s British/Commonwealth model, blotched with 
former SABC and Broederbond chairman Piet Meyer’s 
propagandistic distortions, was our inheritance. What 
should be the democratic South African solution? We 
needed all three licence types – public, private and 
community stations – to succeed. 

My three months as Executive Editor, Election for 
SABC Radio in early 1994 taught me how hard it 
is to deliver quality service on each of the outlets. 
Though handling of the election was well received, 
there were severe structural limits. With one newsroom covering 22 radio stations 
in 11 languages, who do you send to cover the president? 

Believe it or not, there are journalists who speak passably well all 11. More common 
is two or three or four, in some cases only one. Even trying to interview Cyril 
Ramaphosa in his native Venda, or Mandela in Xhosa, is not as easy as it sounds. 
Since nearly all their political work is in English, they are often not comfortable 
conveying complex ideas in the vernacular. 

To convert the SABC from a state propagandist to an independent public 
broadcaster, we set out the mandate of the public broadcaster, what it would do to 
meet its responsibility to the underserved audience that did not draw advertising 
revenue. Then we sought to reduce its domain to something more manageable, 
removing stations that had a purely commercial brief. At the same time, the local 
music content rules would apply even to commercial broadcasters. Not all public 
goods needed state ownership to be achieved. 

We earmarked for privatisation seven regional radio stations out of the SABC’s 
22, ones aimed at a purely commercial, entertainment market: Radios Highveld, 
Jacaranda, East Coast, Oranje, Good Hope, KFM and Algoa. There was no 
compelling reason for them to stay in public hands. All seven broadcast adult 
contemporary music, with short news bulletins drawn from the SABC’s common 
newsroom.1 Since this was the new democratic government’s first privatisation, and 
many might follow, it was a test. It would impact the SABC’s bottom line, so we 
determined that after we chose the successful bidders in terms of our public criteria, 
the proceeds would have to go to the SABC to shore up its balance sheet.

To convert the SABC from a state 
propagandist to an independent public 
broadcaster, we set out the mandate of 
the public broadcaster, what it would 
do to meet its responsibility to the 
underserved audience that did not draw 
advertising revenue.



10

john matisonn

It was a ground-breaking plan. Privatisation brought new players into the market. 
Historically disadvantaged owners came in, and what they learnt about broadcasting 
and business stood them in good stead as they went on to start new private stations 
and move on to other businesses. The first eight new private radio stations followed. 
The same criteria achieved youth and classical stations, jazz and talk radio. Some of the 
companies have passed substantial profits on to trade union members and charities. 
Several are listed on the JSE. They’ve grown real businesses and added value.

A comprehensive report proposed the conversion, which had already begun under 
new SABC CEO Zwelakhe Sisulu, from a state propaganda broadcaster into an 
independent public broadcaster. 

The most significant broadcasting legacy besides the 
SABC was Bop-TV. Lucas Mangope’s folly turned 
out to include a world-class, state of the art, suite of 
sound studios, designed to get the US music industry’s 
biggest stars, with sufficient accommodation for their 
entourages. The expense would never bring the needed 
returns. Besides, technology changed so much that it 

was soon obsolete. 

We proposed the conversion of Bop broadcasting into an arm of the SABC, 
specialising in educational and provincial output. This was part of the IBA mandate 
– to promote provincial and educational broadcasting, and all 11 official languages. 
The report costed the requirements of the Act, for provincial, educational and 11 
language broadcasting: the level of “public broadcasting” these requirements would 
take could not be funded within the current budget. On the other hand, government 
funding can be a mixed blessing. The proposal indicated what the government would 
have to commit for each. The report went to Parliament, which voted to adopt it. 
What most of us didn’t realise was that “adoption” in our system is no different than 
the US Congress’ passing a “sense of the Congress” motion. Not being attached to 
a budgetary commitment, it has no legal force.

Destabilising the SABC, “javelin throwing” 
By the time we turned to private television, it was clear that oversight of the 
SABC was slipping out of our hands. After parliament adopted our report without 
budgeting for its provisions, and the privatisation that would reap R500 million for 
the “new” SABC was well under way, the executive decided it would not allow the 
SABC to keep the proceeds. We as the independent regulator were not consulted. 
Power was shifting away from the regulator. Relations with government became 
secretive. SABC board changes would be disruptive and political. A new Minister 
of Communications developed legislation to give the Minister the right to approve 
executive appointments at the SABC.

A new broadcast training school was planned by government, based on a foreign 
grant, but the IBA was kept out of the loop. Parliament was not overseeing us 
effectively, but the Executive became more obtrusive, contrary to the constitution’s 
intention. When Parliament did come into the picture, it seemed to be taking its 
orders from the executive. And somewhere in the Executive there was an agenda. 
Sometimes the Minister of Communications was bypassed. Was this “javelin-
throwing” – decisions taken in the political world that turned out to benefit politicals 
when they left for the private sector?

Power was shifting away from the 
regulator. Relations with government 
became secretive. SABC board changes 
would be disruptive and political. 



11

Reflections of a  broadcast regulator in  democratic South Africa

The last major action of our four-year term was adjudicating the national commercial 
television licence. By this time it was fairly clear that the regulator was no longer 
in prime position watching over the SABC. The new station would need to be the 
competitor, but not just over advertising. By requiring a minimum of one hour a day 
of home grown news, 30 minutes of which in prime time, and other current affairs 
and local content programming, it was compelled to go head to head against SABC 
TV news. In return, it had a valuable licence without further competition for the 
near term. It would compete over quality as much as revenue.

On winning the licence, in part based on its impressive promises for vigorous, 
independent news, one of e.tv’s earliest actions was to petition the regulator to drop 
the news requirement. The IBA stood firm. After exhausting all other options, e.tv 
capitulated and did the right thing, and the country is the richer for it. In times 
when SABC TV news is particularly poor or propagandistic, its viewer numbers 
fall and e.tv news benefits. South African TV is far from a perfect world, but the 
two stations have in effect regulated each other. And the quality of South African 
democracy has benefitted, in a decade when SABC-TV news has veered towards 
propaganda in successive waves.

Scandal
Ironically, despite the significant amounts at stake in 
the IBA’s licencing decisions, no real scandal arose 
around those decisions. Inside the council room, even 
when there were differences, discussions were cordial 
and the majority vote on licence decisions prevailed. 

The real tension among councillors was over ethics. It began in the first hours of our 
first meeting. I pushed that we not accept, as gifts, TV decoding equipment from 
the sole commercial broadcast grandfathered into the new South Africa, M-Net.

One new councillor objected: “But I’d like to know what’s on TV.” The option of 
buying it herself with her new salary was explained. Our decision on this licensee 
was worth R1 billion a year to them. The appearance must be the same as the 
reality – that we do not accept anything from them that might compromise our 
decisions.

Industry players sent presents: a commemorative clock, Sun City tickets 
valued at up to R2 000, luggage. I sent them back and advised my colleagues 
to do the same. Most kept the goodies. I tried twice to get our salaries of  
R320 000 pa cut. It won me no friends. 

Despite a growing array of ethics rules and bodies, nobody responded to my attempts 
to get guidance, support or leadership. Where was parliament or government? This 
led to broadcasting’s next “first”. The Auditor-General, and then the media, got a 
whiff of scandal. 

Besides the Auditor-General, the only official watchdog in the system to provide 
oversight would be Scopa – Parliament’s Select Committee on Public Accounts. 
When the Auditor-General’s report got to Scopa, ANC MPs were at least as 
forceful as the opposition. I attended with files, supported by the (black) leadership 
of the IBA staff association. By the end of the day several councillors had talked 
to the government and resigned. This was all behind the scenes. By next morning, 
word from government was that innocent councillors should resign too! What 

Where was parliament or government? 
This led to broadcasting’s next “first”. The 
Auditor-General, and then the media, 
got a whiff of scandal. 



12

john matisonn

reason could there be for that? And what message 
were they sending the idealistic and honest staff? If 
anything showed that whistle blowers had no support 
in government it was the decision to try to mix up the 
innocent and guilty. Those who resigned were assured 
long careers of subsequent “deployment”, while honest 
ones who refused to resign, because it would imply 
they had done something wrong, were shunned. 

So the difference between playing by the rules and 
breaking them was to be fudged. The message for 
every level was evident for all to see.

By 1998, plans were advancing to amalgamate with the 
telecommunications regulator. The idea had merit, but 
overseas experience also warns that joining a regulator 
over an industry more than ten times broadcasting’s 
size would leave broadcasting much neglected. The 
pace of broadcast licencing slowed. For a young 
democracy, more licences should be a constant effort.

The SABC has been the worst hit by the last 18 
years. It’s been subject to a permanent state of 
transformation. Constant pressure from successive 
ministers or directors-general, new laws (sometimes 
constitutionally questionable) showed government 
tinkering on issues which were not the real issues 
concerning how to build the sector. The Board’s 
“musical chairs” has continued.

Conclusion
Licenced and absent interference, commercial radio 
and TV got on with the job. Claims that South 
African media diversity has not improved or that there 
is still a media monopoly are baseless, except on a very 
myopic reading. Every community and commercial 
radio licenced is required to provide some news of its 
own community, and control of these is in a diverse 
range of hands. Though there are danger zones, for 

example, single newspaper groups dominating the 
smaller towns’ broadsheet markets, most citizens have 
access to multiple media voices.

As in other countries, fears that combining of the 
broadcast and telecommunications regulators would 
sideline the relatively tiny broadcasting sector have 
proved correct. The community radio sector is lively 
and productive, though many struggle to make ends 
meet, and quality suffers.

The public broadcasting sector has shown the least 
improvement. Despite the constitutional injunction to 
be independent, it’s been the most politicised. Starting 
in the Mbeki era, public and private pressures, combined 
with the revolving door between the regulator, the 
broadcaster, the Department of Communications and 
other organs of state have undermined its position at 
the top. The current board and news managers may 
be an improvement, but its financial position and top 
management remain weak and it is failing to keep up 
with competitors. Its staff is not well served by the 
political and managerial leadership.

Government’s management of the IBA scandal sent 
exactly the wrong signals – whistle-blowers were not 
appreciated and those implicated continued to ever 
more stellar government careers. 

Finally, it is hard not to reach the counter-factual 
conclusion: if the Telkom monopoly had been 
managed or broken, as the SABC’s was, so that the 
massive funds washing around the telecom sector in 
the 1990s had been allowed to go to a competing 
telecommunications provider, our world internet 
standing would have been higher, we would have been 
a bigger factor in the world information economy, and 
many very good, clean, above-ground jobs would have 
been created.


