
42

ThE JournaL oF ThE hELEn Suzman FounDaTion |  iSSuE 74 |  novEmBEr 2014

gavin DaviS is a 
Democratic Alliance MP 
and Shadow Minister 
of Communications. 
He joined the DA as a 
Researcher in 2004 and 
was later appointed 
Chief of Staff in the 
Leader's Office. After 
a stint working in 
government as Special 
Advisor to the Premier 
of the Western Cape, 
he was appointed 
as the DA’s Director 
of Communications 
in 2011. He holds 
Honours and Masters 
degrees in politics from 
Rhodes University and 
the University of Cape 
Town.

In June this year at a meeting with traditional leaders in Limpopo, it was 
reported that SABC Acting Chief Operations Officer Hlaudi Motsoeneng 
was presented with a cow, a calf and – bizarrely – a wife. According 
to the traditional leaders, Motsoeneng was given these gifts because he 
was “committed to his job and understands the strategic objectives of the 
SABC”.1 In July, it was reported that a stadium in the Free State was to 
be named after Motsoeneng. The story quoted a provincial official who 
said the community had taken the decision “because the people felt he had 
done a lot of good things in Qwa Qwa.”2

All this seems incredible for a man who is, on the face of it, a mere functionary at 
the public broadcaster. But the truth is that Motsoeneng is far more than that. He is 
the ‘big man’ of the SABC who has been protected and promoted for protecting and 
promoting an even bigger man, President Jacob Zuma. Motsoeneng’s questionable 
appointment, his controversial utterances and the reign of terror he is said to have 
waged at the SABC have put him firmly in the public spotlight.

Arguably, Hlaudi Motsoeneng is just the most visible manifestation of the ongoing 
‘Zumafication’ of the public broadcaster: Zuma’s allies are carefully constructing a 
powerful propaganda machine that places the SABC – with some 17 million TV 
viewers and 20 million radio listeners3 – at the centre of its plans to manipulate 
public opinion.

The Mbeki years
The politicisation of the SABC started some time before the ascendance of Jacob 
Zuma, with the ANC accused as far back as 2003 of attempting to influence the 
portfolio committee in its nominations for the SABC Board.4 Alarm bells rang 
later that year when SABC Board Member Thami Mazwai said: “As a broadcaster, 
you have to be very flexible when you deal with these issues…You can't afford to be 
driven by old clichés, such as objectivity (and) the right of the editor.”5 In 2004, the 
ANC’s election launch was controversially covered live – a privilege not afforded 
to any other party. Some claimed the decision was taken because the Chairperson 
of the SABC Board, Eddie Funde, had also been in charge of the ANC’s party list 
selection process.6 

In the latter years of the Mbeki presidency, the SABC was seen to be taking 
Mbeki’s side in the fierce factional battle between him and Jacob Zuma. In 2005, 
following Mbeki’s axing of Zuma as Deputy President, the SABC failed to show 
footage of Zuma’s supporters booing new Deputy President Phumzile Mlambo-
Ngcuka at a rally. The SABC’s Head of News Snuki Zikalala initially claimed that 
there had been no SABC cameras present, but was found to have lied when E-TV 
showed footage of SABC cameramen at the event.7 In 2006, the SABC refused 

The Zumafication 
of the SABC



43

ThE zumaFiCaTion oF ThE SaBC

to air a documentary it had commissioned that contained criticism of President 
Mbeki. A year later, it emerged that Zikalala had instructed the SABC to ‘blacklist’ 
political commentators critical of the President.8

The onset of Zumafication
After Zuma’s election as State President in 2009, the ANC in Parliament rushed 
through the Broadcasting Amendment Bill in the record time of three months. 
This gave Parliament the power to replace the SABC Board with an interim Board 
to make executive appointments sympathetic to the Zuma faction of the ANC.9 

The interim Board’s first order of business was to appoint Solly Mokoetle as SABC 
group Chief Executive Officer. In 2010, the Chairperson of the new SABC Board, 
Dr. Ben Ngubane (a Zuma appointee) worked with Mokoetle to appoint Phil 
Molefe as Head of News, without consulting the rest of the Board. Ngubane told 
the Board that he was “operating under the direct instructions of the President of 
the Republic and that he was resolved to appoint his preferred candidate.”10 Molefe 
did the job he was appointed for, allegedly instructing senior executives at the 
SABC to stop giving favourable coverage to former President Mbeki. According to 
a Sunday Times source, Molefe told SABC executives that “he got his instructions 
from Luthuli House.” 11

The rise and rise of Hlaudi Motsoeneng
In 2011, the Ngubane Board appointed Hlaudi 
Motsoeneng Acting COO of the SABC. 
Motsoeneng’s first brush with controversy had been 
back in 2007 when, as an Executive Producer at 
Lesedi FM, he was dismissed following charges of 
racism, dishonesty, and promoting staffers without 
following due process. Motsoeneng was re-appointed 
a year later by SABC Chief Executive Dali Mpofu in what was perceived as caving 
into pressure from the ascendant Zuma faction. This was not the last time that 
Motsoeneng’s career would be rescued by higher powers.

In early 2013, the SABC Board requested that Motsoeneng report on an SIU 
investigation into SABC corruption dating back to 2008. A row ensued with Board 
Members after Motsoeneng allegedly offered to protect them from the findings of 
a separate investigation he had commissioned. The Board members interpreted 
this as a bribery attempt and, on 25 and 26 February, voted to have him removed 
as Acting COO.13

On 26 February 2013, Deputy Chairperson Thami Ka Plaatje advised 
Communications Minister Dina Pule that the Board had resolved to fire 
Motsoeneng. Shortly after that, Ngubane was quoted in a newspaper report as 
saying Motsoeneng had been reinstated, claiming that Ka Plaatjie had made the 
decision.14 On 1 March 2013, Ka Plaatje withdrew the letter calling for removal of 
Motsoeneng, without the knowledge of the Board.15

The SABC Board distanced itself from Motsoeneng’s re-instatement, telling the 
media: “[It] is regrettable as neither the chairperson nor the deputy chairperson 
have the power or authority to unilaterally change a board resolution." Before the 
Board could seek clarity from Ngubane and Ka Plaatjie regarding the newspaper 
report, they resigned. Some days later, the Board re-affirmed its decision to remove 
Motsoeneng. 

In early 2013, the SABC Board 
requested that Motsoeneng report 
on an SIU investigation into SABC 
corruption dating back to 2008.



44

gavin DaviS

The Public Protector directed the Board 
to take disciplinary action against 
Motsoeneng, to recover all wasteful 
expenditure incurred as a result of 
irregular salary increments …

Mysteriously, within days of the Board reaffirming its decision to remove 
Motsoeneng, most of the members of the Board resigned. It was alleged by COPE 
MP Juli Killian that this had been under instruction from Luthuli House.18 The new 
interim Board immediately voted to reverse the decision to remove Motsoeneng 
as acting COO.19 In the end, the only person to survive this unsavoury episode 
was Hlaudi Motsoeneng himself. It was the second time that Motsoeneng was to 
miraculously survive at the SABC but not the last.

The Public Protector’s report
In November 2011 two senior SABC employees 
requested an investigation into financial 
mismanagement at the SABC, undue interference 
by the Minister, Motsoeneng’s allegedly fraudulent 
appointment as Acting COO, and his unlawful 
activities while occupying that position.

The Public Protector’s report issued on 17 February 
2014 made several damning findings about 

Motsoeneng’s appointment and conduct, including that he: 

•	 lied	about	having	obtained	a	matric	certificate	and	made	up	imaginary	grades	
on his application form for the position of COO, as well as earlier positions 
held at the broadcaster,

•	 abused	his	power	by	having	his	salary	increased	three	times	in	the	space	of	one	
year, from R1.5 million to R2.4 million,

•	 Was	responsible	for	the	unlawful	appointment	of	Ms	Sully	Motsweni	to	various	
positions and for her subsequent unlawful salary increases between 2011-2012. 
Motsoeneng was also, in part, responsible for the unlawful appointment of Ms 
Gugu Duda as CFO, 

•	 “purged”	senior	staff	leading	to	“the	avoidable	loss	of	millions	of	Rand	towards	
salaries…and settlements for irregular terminations of contracts” and

•	 unilaterally	 increased	 some	 staff	 members’	 salaries	 without	 following	 the	
SABC Personnel Regulations, leading to the SABC’s “unprecedented salary 
bill escalation by R29 million.”

The Public Protector directed the Board to take disciplinary action against 
Motsoeneng, to recover all wasteful expenditure incurred as a result of irregular 
salary increments and for the Minister to take urgent steps to fill the position of 
COO within 90 days of the report.

To date, no disciplinary action has been taken against Motsoeneng and no attempt 
has been made to recover the wasted money. One recommendation that was 
complied with was the appointment of a permanent COO – although it is unlikely 
that it was the appointment that the Public Protector had in mind.

At a SABC Board Meeting on 7 July the Board resolved to appoint Motsoeneng 
as the Chief Operations Officer in a permanent capacity. Minister Faith 
Muthambi reportedly arrived at the SABC at around 19h00 and entered into a 
private conference with the SABC Chairperson, Ellen Tshabalala, prior to the 
Board Meeting. When the Chairperson emerged from that conference at about 
21h00, she proposed to the Board that it immediately appoint Motsoeneng as the 
permanent COO – even though the question of filling the COO post was not on 
the meeting’s agenda.20



45

ThE zumaFiCaTion oF ThE SaBC

Several Board Members objected on the grounds 
that the position had not been advertised, and 
no candidates were shortlisted or interviewed as 
stipulated in the SABC Articles of Association. Five 
of the eleven board members did not support his 
appointment: two abstained and three voted against. 
The remaining six board members voted in favour 
of the appointment. Muthambi duly announced 
Motsoeneng’s appointment the next morning. 

This was the third time that Motsoeneng had survived at the SABC against all 
odds. Instead of being fired, he has been protected and promoted by high-ranking 
politicians. It is not hard to figure out why. 

The perfect functionary
President Zuma has never been so embattled. Guptagate, Nkandlagate, Marikana, 
the arms deal and the spy tapes saga have cast a dark shadow over his presidency. 
Many in his own party hold him responsible for heavy electoral losses in the 2014 
election – from 66% to 62% nationally, and down 10% in Gauteng to 53%. This 
is why Zuma needs a loyalist at the heart of the SABC to help him survive the 
inevitable internal backlash. 

There is more than enough evidence to suggest that Motsoeneng’s unswerving 
loyalty to the President has helped him keep his job. It is reported that Motsoeneng 
has been known to boast about his strong ties to President Zuma.21 It has also been 
suggested that he ensured favourable SABC coverage for Zuma to help see off 
Kgalema Motlanthe’s challenge for the ANC presidency at Mangaung. 22 When 
Zuma was booed at Nelson Mandela’s funeral, Motsoeneng saw to it that the 
spectacle – widely reported on at home and abroad – never made it on to the prime 
time SABC news bulletins. The parallels with the SABC’s non-coverage of the 
Mlambo-Ngcuka booing incident some ten years earlier are striking.

President Zuma has never been so 
embattled. Guptagate, Nkandlagate, 
Marikana, the arms deal and the spy 
tapes saga have cast a dark shadow over 
his presidency. 



46

gavin DaviS

But it was the job that Motsoeneng did during the 2014 election that must have 
really endeared him to the ANC leadership. Early on in the campaign it was 
reported that SABC staffers were instructed not to show crowd shots of opposition 
party rallies or carry footage of service delivery protests.23 The SABC also caused 
controversy when it pulled DA and EFF television adverts critical of Zuma’s record 
on corruption and job creation.

Motsoeneng has couched the pro-government agenda of the SABC as a 
commitment to reporting on positive news stories. As he said in August last year: 
“The media normally focus on the negative publicity. I believe, from the SABC's 
side, 70% should be positive news stories and then you can have 30% negative 
stories.”24 Motsoeneng went further with his attack on the media in July this year 
when he told a conference that the print media only reports on corruption because 
the government is black. He also said that journalists should be licensed, a practice 
commonplace in repressive regimes such as Iran, Myanmar and Zimbabwe.25

Motsoeneng is the perfect functionary to ensure positive reportage of the President 
– ruthless and calculating. But it would be a mistake to think that President Zuma’s 
plan to control the airwaves ends with Hlaudi Motsoeneng. 

A new propaganda ministry
Government sources suggested in May this year that President Zuma was 
waiting until after the election to establish an Orwellian-sounding ‘Information 
Ministry’.26 On 16 July, the President proclaimed that the old Department of 
Communications would become the new Department of Telecommunications and 
Post. The SABC would move to a newly constituted Communications Department 
that would include the Government and Communication Information System 
(GCIS) previously housed in the Presidency.

Industry experts were quick to point out that the proclamation made no sense 
in a world in which digital and broadcast technologies were rapidly converging. 
Despite widespread criticism of the departmental split, no rational and compelling 



47

ThE zumaFiCaTion oF ThE SaBC

explanation from the government has been forthcoming. And so we are left 
to speculate about the President’s motives in creating a new Department of 
Communications with unprecedented control over the crafting and dissemination 
of government’s message. 

It is of some concern that the same Minister in charge of the GCIS and the 
SABC is also able to exert influence over the broadcast regulator, the Independent 
Communications Authority of South Africa, as it falls under the aegis of 
her Department. Perhaps even more alarming is the shifting of the Film & 
Publications Board from the Department of Home Affairs to the Department 
of Communications. The Film & Publications Board’s wide-ranging powers to 
classify and proscribe virtually any content has led some to speculate whether it has 
been set up to be the censorship arm of the new ‘Ministry of Propaganda’.

The deployment of Zuma-ally Faith Muthambi to head up the Department of 
Communications adds further credence to the idea of a propaganda ministry. 
Shortly after assuming office, Muthambi announced that she would be reducing 
the number of SABC Board Members from 12 to 5, and transferring Parliament’s 
powers to hire and fire the Board to herself.27 Her role in the appointment 
of Motsoeneng discussed earlier confirmed her complicity in the ongoing 
politicisation of the SABC.

Conclusion 
Hlaudi Motsoeneng is the personification of a renewed and far-reaching assault 
on the independence of the public broadcaster. But his protection and promotion 
is just one component of a plan to ensure that the entire state communication 
apparatus sends out a positive message about the Zuma presidency – a “good story 
to tell” in ANC parlance. 

The capture of the SABC by factional interests is mirrored in the politicisation of 
other state institutions important for Zuma’s survival, including the prosecuting 
authority, the intelligence services and the police. This process of Zumafication 
should be of concern to every South African with an interest in protecting our 
constitutional democracy. Indeed, it is going to take the collective effort of the 
media, civil society and political parties to stop it.

notes 
1 ‘saBc’s Hlaudi motsoeneng “gets wife as gift”’, city press, 13 June 2014
2 ‘stadium to be named after Hlaudi motsoeneng’, the citizen, 25 July 2014
3 ‘public Broadcasting in africa: south africa’, research paper published by the open society initiative for southern africa, 2010. p. 125
4 ‘anc ‘selects’ saBc board members’, sunday times, 5 october 2003.
5 ‘mazwai should resign’, independent online, 21 august 2002
6 ‘anc using saBc in massive push for kZn’, independent on saturday, 9 January 2004.
7 ‘His master’s voice – the saBc as propaganda arm of the anc’, democratic alliance discussion document, 28 June 2006
8 ‘inside the saBc Blacklist report’, mail & guardian, 13 october 2006
9 Helen Zille, ‘His masters voice: How Zuma neutered the saBc’, sa today, 13 august 2010
10 ‘memorandum to the minister of communications on the purported appointment of the group executive: news and current affairs of the  

saBc’, saBc Board, 8 June 2010 
11 ‘saBc news Boss molefe Bans mbeki’, sunday times, 11 July 2010
12 ‘madonsela flays ‘dishonest’ saBc boss’, pretoria news, 18 february 2014
13 founding affidavit of the democratic alliance in the matter between the da, the saBc and eight others, western cape High court p.9
14 ‘saBc Board fiasco signals interference’, mail & guardian, 22 march 2013
15 founding affidavit of the democratic alliance in the matter between the da, the saBc and eight others, western cape High court p.9
16 ‘saBc Board chairman, deputy quit’, city press, 11 march 2013
17 founding affidavit of the democratic alliance in the matter between the da, the saBc and eight others, western cape High court p.10
18 ‘saBc Board fiasco signals interference’, mail & guardian, 22 march 2013 
19 founding affidavit of the democratic alliance in the matter between the da, the saBc and eight others, western cape High court p.10
20 founding affidavit of the democratic alliance in the matter between the da, the saBc and eight others, western cape High court p.19
21 ‘the man behind the row’, city press, 12 may 2008
22 mcebisi ndletyana, ‘the power behind muthambi’, sunday independent, July 20 2014
23 staff lash saBc for ‘taking sides’, city press, 13 april 2014
24 ‘saBc calls for 70% happy news’, mail & guardian, 30 august 2013
25 ‘lisensies ‘n absurd idee’, die Burger, 12 July 2014
26 ‘maharaj for minister of propaganda’, mail & guardian, 2 may 2014
27 ‘dismay over minister’s plans for saBc Board’, sunday times, 29 July 2014


